Machu Picchu

Napsal Linki (») 24. 9. 2008 v kategorii přiběhy, cestování, přečteno: 2809×
http://radovan.bloger.cz/obrazky/linki.bloger.cz/machuikona.jpg
Na východní straně peruánských And, kde se horská řeka Urubamba valí směrem k amazonskému veletoku, učinil americký badatel Hiram Bingham 24. Července 1911 nejdůležitější objev své vědecké kariéry. Mladý profesor historie z Yaleské univerzity hledal pozůstatky dávné civilizace Inků, vyhlazené španělskými dobyvateli v 16. Století. Po překonání stovek metrů vysokých svahů narazil ve výšce 2 300m na tajemné útočiště v horách, chráněné mocnými skalami a řekou dole v rokli. Z údolí nebylo vidět a vchod byl už dávno zničen, patrně zemětřesením. Četné zdi zarostlé trávou a stupňovité terasy na horských svazích jasně dokazovaly, že se zde kdysi nacházelo velké město.

/obrazky/linki.bloger.cz/machu3.jpg

/obrazky/linki.bloger.cz/machu1.jpg

Střed chrámového komplexu

Profesor Bingham pokřtil svůj objev Machu Picchu, což v jazyce kečuánských indiánů znamená Starý vrch. Pozdější výzkum ukázal, že šlo o starou pevnost Inků, kterou si záměrně postavili na nepřístupném místě, aby ji ukryli před nájezdy různých nepřátel. Mistrně ukrytá pevnost unikla pozornosti španělských dobyvatelů, a to přesto, že se nacházela pouhých 120 km na severozápad od hlavního města Inků Cuzka, které padlo do rukou conquistadorů dávno předtím. V letech následujících po objevu místa zde archeologové odhalili zarostlý chrám a palác a zjistili, že se zdi staveb skládají z obrovských žulových kvádrů.

V centru města, které nepochybně sloužilo jako pevnost, stojí zbytky chrámového komplexu. Jeho nejvyšším bodem je žulový kvádr, ke kterému se dá vyšplhat po spirálovitém schodišti vytesaném ve skále. Historikové tento monolit identifikovali jako posvátný kámen, který Inkové nazývali Intihuatana, což v kečuánštině znamená Místo, kde je upoutáno Slunce. Tyto skalní stavby sloužící i jako sluneční hodiny se v říši Inků používali k uctívání Slunce.

/obrazky/linki.bloger.cz/machu2.jpg

Nedaleko od Intihuatany byly také objeveny tři zcela zachovalé zdi chrámu Slunce s oltářem sestaveným ze tří sklaních bloků. Další pozoruhodnou stavbou v palácové části města je Torreón, polokulatá věž s obětním stolem, pod nímž se nachází prostor, který Bingham pojmenoval Královské mauzoleum. Poblíž bylo nalezelo 142 kosterních pozůstatků, především ženských. Možná se jednalo o ajillas, jak se říkalo dívkám speciálně vybraným pro sluneční rituály. V jiných, méně okázalých čtvrtích zřejmě bydleli vojáci a řemeslníci. Ploché, otevřené náměstí, kterému se dnes říká Plaza principal, bylo zřejmě místem, kde se obyvatelé shromáždili při slavnostech, například při oslavách zimního slunovratu.

/obrazky/linki.bloger.cz/machu4.jpg

Stovky stupňovitých teras, které vedou do centra města, sloužily k pěstování rostlin. Na malých terasovitých políčkách obklopených skalnatými stěnami se pěstovaly brambory, kukuřice a různé druhy zeleniny. Úrodná půda potřebná k pěstování těchto plodin se patrně získává o 500 m níže, v údolí řeky Urubamby. Podle dnešních výpočtů dokázaly úrodné terasy Machu Picchu uživit asi 10 000 obyvatel.

Facebook Twitter Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
anonIm z IP 89.31.8.*** | 24.9.2008 00:57
Líbí se mi kontrast magistrových moudrých článků a tohohle z od cizích autorů vykradeného poučného materiálu. Pěkné obrázky :-D
Linki | 24.9.2008 06:38
Vykradeného? Promiňte, ale historii, která je daná si opravdu vymyslet nemohu. Leda, že bych tady psala nějaké povídky, ale tenhle článek má být o faktech.
Dave z IP 90.176.163.*** | 24.9.2008 12:00
Mám dojem, že pán jen zpochybňuje vaše autorství, drahá slečno. Google tvrdí, že vy autorka nejste (pokud nejste ondra). Viz. trainzvlakyatd.blog.cz/0806/machu-picchu .
Obrázky jste samozřejmě také ukradla. Styďte se.
Linki | 24.9.2008 15:05
Tento článek je z jedné knihy, kterou mám doma (100 nejkrásnějších měst světa, 100 nejkrásnějších míst světa), takže pokud ten Ondra má tento článek na webu, tak ho má ze stejné knihy jako já. Tento článek se týká především historie a ta je jasně daná a tím pádem se články moc lišit nebudou.
Dave z IP 90.176.163.*** | 24.9.2008 15:26
Ano, nebudou se lišit, ale že budou stejné slovo od slova? Nebuďte směšná.
Linki | 24.9.2008 15:32
Jsou některé věty, které stejné být musí jinak by ztratili význam. Vy máte doma tuto knihu, že víte že jsou články totožné? Protože úplně totožné nejsou, hodně se podobají, ale úplně stejné nejsou.

Ano přiznávám fotky jsem našla na Google, protože bohužel nemám tolik financí abych si zaletěla na Machu Picchu pro pár fotek, vy tyto finance asi máte, když tohle dokážete napsat.

anonIm z IP 89.31.8.*** | 24.9.2008 15:40
Pokud přepíšete doslovně text z nějaké encyklopedie, měla byste na závěr uvést použitou literaturu. To vás ve škole nenaučili? smile
Linki | 24.9.2008 15:43
Ano, doslovně. Článek není přepsán doslovně.
anonIm z IP 89.31.8.*** | 24.9.2008 16:13
AUTORSKÝ ZÁKON
§ 31
Citace

Do práva autorského nezasahuje ten, kdo
a) cituje ve svém díle v odůvodněné míře výňatky ze zveřejněných děl jiných autorů,
b) zařadí do svého samostatného díla vědeckého, kritického, odborného nebo do díla určeného k vyučovacím účelům, pro objasnění jeho obsahu, drobná celá zveřejněná díla,
c) užije zveřejněné dílo v přednášce výlučně k účelům vědeckým nebo vyučovacím či k jiným vzdělávacím účelům;

vždy je však nutno uvést jméno autora, nejde-li o dílo anonymní, nebo jméno osoby, pod jejímž jménem se dílo uvádí na veřejnost, a dále název díla a pramen.
--------------------------------
Snad se v příštím článku, třeba o velké říjnové socialistické republice, polepšíte.

Linki | 24.9.2008 16:24
Už jsem jméno knihy uvedla, takže myslím, že tuhle debatu ohledně plagiátorství je ukončené.
Linki | 24.9.2008 16:56
Abych psala o něčem k čemu nepotřebuji podklady, tak bych musela psát nějaké své životní příběhdy, což už dělá Radovan anebo bych musela vynaleznout něco nového co bych mohla publikovat, což jsem zatím nedokázala. Až za pár let vynaleznu lék na rakovinu, tak to budu publikovat, ale myslím že se i tak najdou lidé co budou umět jenom kritizovat.
anonIm z IP 89.31.8.*** | 24.9.2008 17:32
Uplně nejlepší by podle mě bylo, kdybyste psala o nečem, čemu rozumíte. smile
Linki | 24.9.2008 17:38
A jak jste přišel na to, že nerozumím cestování?
anonIm z IP 89.31.8.*** | 24.9.2008 17:50
To jsem přece neřekl. smile V pohodě, nechme toho, chtěl jsem si jen trochu rýpnout. smile
Linki | 24.9.2008 18:37
Mno jo to tady dělá spousta lidí.. Mám pocit, že se nikdo nedívá na kvalitu článku ať jsou zdroje jakékoliv, jde o ten článek a ne o to potopit autora. Asi jste si všichni zvykli, že nadáváte a Radovan na to málokdy reaguje. Já budu reagovat vždy, miluju hádky, jsem komfliktní typ smile
mates z IP 82.99.163.*** | 26.9.2008 13:46
No tak v tom případě - píše se "koNfliktní" tzp, nikoliv "koMfliktní". A teď se můžeme hádat, kdo má pravdu. smile
Linki | 26.9.2008 14:58
Eh čeština zase není moje silná stránka.
Dave z IP 90.176.163.*** | 24.9.2008 12:03
Koukám, že vaše ostatní články jsou také sprostě copy and paste z jiných webů (wikipedia etc.). Alespoň jste mohla uvést, odkud články kopírujete..
Petr z IP 62.177.70.*** | 24.9.2008 14:56
Nevím tedy jak ostatní, ale já na tento blog chodím kvůli zábavě - článkům od Radovana, chcete-li. Nejsem opravdu zvědavý na nějaké z webu okopírované články jakési "linki".
Dave z IP 90.176.163.*** | 24.9.2008 15:00
Souhlas.
Linki | 24.9.2008 15:06
Tvůrce tohoto blogu článek schválil, to tedy znamená že ho zde chce mít. Pokud se vám to nelíbí, tak sem nechoďte nikdo vás nenutí.
Dave z IP 90.176.163.*** | 24.9.2008 15:27
Bez urážky, ale tvůrce tohoto blogu chce především návštěvnost, takže schválí jakoukoliv blbost, včetně vašeho plagiátu.
Linki | 24.9.2008 15:29
No abych řekla pravdu, tak neschvaluje vše..
Petr z IP 62.177.70.*** | 26.9.2008 06:33
No super, naštěstí jsem zjistil, že se mi na konci článku v RSS čtečce ukazuje "od linky", takže až to tam příště objevím tak si ten článek určitě nepřečtu.
Jakub z IP 65.200.157.*** | 24.9.2008 18:19
Jaky je vlastne prinos clanku? Nestacil by odkaz? Clanek vetsinou spociva v tom, ze neco prozijeme, pripadne nastudujeme a pak na to napiseme svuj nazor/dojem/rozbor. Proste je potreba nejaka nova myslenka. Prachsproste okopirovani knizky (bez uvedeni zdroje - zminka nekde v diskuzi se neda povazovat za slusne oznaceni zdroje) mi prijde hloupe. Lepsi by bylo napsat na tu knizku recenzi, protoze takhle to vypada jak referat na hodiny zemepisu zakladni skoly..
Linki | 24.9.2008 18:39
Své dojmy a prožitky zde píše Radovan a myslím, že by se mu nelíbilo kdybych na jeho blogu psala já svůj deníček s popisem například cesty do školy. Pokud se rozhodnu sdělovat někde své prožitky, tak si založím vlastní blog. Takže tyto články zde asi čekejte jen od Radovana.
Jakub z IP 80.36.22.*** | 24.9.2008 19:38
Odpovedi jsem se nedockal, mily(a) linki, ale v podstate jsem ji ani necekal, prestoze me celkem zajimala :)

Dovol mi jeste jednu otazku (zrejme opet do prazdna) - jaka je cilova skupina tvych clanku? Ja totiz porad nechapu popud k vzniku tohoto (natoz pak jeho provedeni)..

Linki | 24.9.2008 20:10
Přínos? Teď víte něco o historii Machu Picchu, takže jste si rozšířil znalosti. A když se bavíme o přínosu a o tom co má vlastně smysl, tak myslím že spousta věcí na světě smysl nemá, třeba některé naše zákony atd... Tenhle blog není o tom, aby vás nějak obohacoval.
Linki | 24.9.2008 20:11
Co myslíte tou cílovou skupinou? nejsem vyhraněná na jeden druh článku, píšu o tom co mi příjde zajímavé. Máte pravdu, že jsem málo uváděla zdroje a to napravím u budoucích článků.
vonková z IP 212.80.67.*** | 24.9.2008 19:29
Když neznáte normu, jak správně citovat cizí díla, používejte třeba citace.com/

Protože copy/paste je ubohost největší.

Linki | 24.9.2008 20:14
Žádný článek jsem nekopírovala stylem ctrl-C a ctrl-V. To bych ho pak nemusela ani číst. Pokud o něčem píšu, tak mě to musí zajímat, což znamená, že mi nečiní problém si najít více zdrojů a dát do kupy jeden článek z více stránek nebo knih. Nemůžu za to, že ten od kterého jsem to údajně okopírovala použil stejnou knihu jako já jako zdroj.
Dave z IP 90.176.163.*** | 25.9.2008 09:24
Jen ze zvědavosti - vy jste tedy neudělala ctrl-c ctrl-v z jednoho článku, nýbrž hned z několika. Jaký je tedy váš osobní přínos? Prosím o konkrétní odstavec či větu, která pochází z vašeho pera, děkuji.
anonIm z IP 89.31.8.*** | 25.9.2008 14:36
Mě by zase docela zajímalo, kolik lidí články slečny ´linki´ přečetlo. Ne první odstavec, ale celé. Já třeba čekám, co vtipného zase vypustí Magistr. Zbytek je tu pěst na oko. smile
Linki | 25.9.2008 15:00
Já zas nějak nevím jak se dělá ctrl+c a ctrl+v z knihy, kterou mám před sebou. Článek není opsaný doslova, tudíž bych zde musela uvádět 95% článku.
Linki | 25.9.2008 15:01
Myslím, že sexuálních článků, které jsem zde napsala přečetlo dost lidí.
kelen z IP 89.185.238.*** | 25.9.2008 13:48
to je pranýř :-) Samozřejmě, že jde radovanovi o návštěvnost a proto schvaluje všechno...škoda, že od RH neokoukal více
Slavka z IP 83.240.99.*** | 26.9.2008 00:30
Náhodou jsem otevřela tyto stránky, poněvadž jsem hledala bližší informace o požáru v lokalitě Machu Picchu. A opravdu nechápu,proč někdo píše známé věci,již dříve někde publikované.Já jsem letosod 5.5 do 29.5. navštívila Peru a Bolívii,mimo jiné absolvovala Inca trail, 4 dny pochodu, 3 noci ve stanu....Namáhavá nádhera,ale zvládla jsem,mám i razítko v pasu,které na kontrolních stanovištích jsem dostala.Byla jsem jedinná Evropanka ve skupině 10 Australanů a myslím, že jedna z mála Češek, která tuto cestu zvládla ve svých 58 letech. Pořád na ni myslím a mohla bych vyprávět...přála bych vám ten zážitek.Slávka Kutálková
Andreika =P z IP 88.146.174.*** | 3.11.2009 18:22
smileMísto toho abyste se tu hádaly jestli to nekdo zkopíroval nebo další podobné kra**** byste měli dělat užitečnější věci. Je přece jedno odkud je článek zkopírovaný hlavně ,že  vůbec je. Když hledáš  něco pořádného o Machu Picchu a něco tu je tak to snad přečtu a když mi to nestačí tak hledám dál a nezajímám se o to jestli to je zkopírované nebo není! Tyhle hádky tu jsou uplně zbytečné...  smilesmile
ghmg z IP 89.24.147.*** | 6.12.2009 18:43
Linky jseš pěkně vymaš.....  pič.... děv.... skur....


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel tři a nula