Zločin a trest!

Napsal Clarice (») 4. 11. 2010 v kategorii politika, peníze, přečteno: 6088×
pouta.jpg

V dnešním článku bych se chtěla podívat na případ žhářů z Vítkova, dále popsat problematiku trestu smrti a vůbec vykonávání soudní moci na našem území. A závěrem drobné zamyšlení nad zločiny a zločinci všeobecně. Doufám, že se vám článek zalíbí a můj pohled na věc vás zaujme.

Některé kauzy sledujeme všichni s napětím a máme na ně rozdílné názory, často se právě díky nim a našim názorům na ně rozděluje společnost do dvou, nebo několika skupin. Jelikož o můj názor ani tak nejde, pokusím se zaměřit na stěžejní fakta.

Fakta o případu:

- Čtveřice mužů byla odsouzena na zapálení domu Romů.

- 22 let si měli odsedět David Vaculík, Jaromír Lukeš a Ivo Müller.

- 20 let si měl posedět Václav Cojocaru.

- Všichni se proti trestu odvolali s tvrzením, že se domnívali, že to není dům, ale skladiště.

- Popálená Natálka ponese následky po celý svůj život.

Ohen

Tresty pravda jsou dost exemplární a výstražné, na druhou stranu je to zrůdný čin. Myslím, že o přísnosti, nebo naopak směšnosti trestů se diskutuje řadu let, a že se u tohoto případu opět nic nevyřeší. Na druhou stranu je pravda, že je to opravdu dost složité a neřešitelné téma. Důvodů a argumentů je na obou stranách plno.

Trest smrti:

Gilotina

Trest smrti byl u nás zrušen v roce 1990, ale dodnes se diskutuje o možnostech jeho navrácení. Počet zločinců a zvrhlíků stoupá, hrůznost činů také společnost potřebuje odstrašující příklady. Na druhou stranu to nelze provést z důvodů justičních omylů. A položme si také otázku, zabrání duševně chorému člověku ukojit svou úchylku strach z většího a přísnějšího trestu?

Na sociální síti FaceBook je kauza žhářů nyní velice diskutované téma. Extrémisté rovněž nezůstali pozadu, podnikli již demonstraci, která se naštěstí obešla bez komplikací a problémů. Jaký trest nakonec mladíky potká je zatím ve hvězdách, ale jedno je jisté už teď. Bude to sledovat a probírat většina obyvatel republiky. A hodně lidí bude nespokojených.

Dalším velkým problémem je podle mě dvojí metr. Ne jednou jsem zažila, nebo byla svědkem toho, že Romům věci prochází, nebo mají menší tresty, větší sociální dávky apod. Já opravdu nejsem rasista a netrpím ani xenofobií, ale nevidím rovněž důvod, proč by měli mít lepší podmínky v naší zemi, než třeba já jako občanka, která se zde narodila a žije zde celý život. Chci toho tolik, když žádám spravedlivost?

Jak vzniká zločin?

Když se obecně podívám na to, co z lidí dělá zločince, je to složité. Dítě se narodí tak čisté a plné optimismu, tak kde se stane ta chyba? Kde se v lidech bere tolik záště, závisti a zloby? Podle mě se to v člověku hromadí a hromadí, pak přijde nějaký životní zlom a džbánek praskne. Mé tvrzení, že v každém se skrývá zlo, potvrzuje řada experimentů zhypnotizovaných lidí z nejrůznějších vrstev společnosti, kteří se dokázali dopouštět takových zvěrstvech, že experimenty byly ne jednou předčasně ukončeny. Pokud se o této problematice chcete dozvědět více, doporučuji tyto knihy: Farma zvířat, která pojednává o změně v důsledku moci. A Pán much, který popisuje přeměnu z důvodu strachu, nebezpečí a nové situace.

Kniha

Jak se na tuto problematiku dívají čtenáři tohoto blogu?

Myslíte, že tresty jsou spravedlivé, moc vysoké, nebo byste raději zpátky trest smrti?

Myslíte, že byste dokázali ublížit a za jakých okolností?

Podělte se o své názory v komentářích, názory čtenářů nás zajímají!

Facebook Twitter Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
wasza z IP 83.240.68.*** | 4.11.2010 22:38
jako slohovka na zakladni skole dobry...
Tom z IP 62.168.15.*** | 5.11.2010 10:03
Spíše dostatečný, než dobrý a to ještě odpovídající prvnímu stupni. Očekával jsem obsáhlý rozpis myšlenek autora na dané téma s výrazným závěrem obsahující jeho postoj a vlastní názor k problematice.
zdenda z IP 89.111.88.*** | 4.11.2010 22:38
Myslím si, že kdyby se stejná věc stala opačně tjn.. 4 romové by zapálili dům bílých a popálili bílou dceru, tak by dostali tak 5 let.
Lucca z IP 84.42.179.*** | 5.11.2010 12:49
S tím souhlasím pořád plno keců jací jsme rasisti .......... hold jsou ve výhodě že
radek z IP 89.176.142.*** | 5.11.2010 20:04
toto se uz pred par lety stalo-ututalo se to a ti zlocinci opravdu dostali 5-8 let a to bylo taky brano jako rasove motivovany utok. Akorat toto bylo brano jako pokus o zabiti a tamto jenom jako napadeni, nebo neco v tom smyslu
sysel z IP 151.88.22.*** | 5.11.2010 09:53
Předesílám, že neobhajuju ty hovada, co tam hodily zápalnou láhev, právě proto, že věděly, že tam sou cigáni. To co se stalo té holčičce je tragédie.

Nicméně:
1.Ten dům nebyl romů, nebyl ani cikánů - ti frajeři tam neměli co dělat.

2.V tom baráku bylo narváno kradenýho stuffu a benzínu jaxvině.

3.Kdyby si 14x trestaný a v té chvíli celostátně hledaný zločinec pan Kudrik, nebo 6x trestaná maminka Natálky vzpoměla, že jí tam spí (a hoří) dítě a ne, že je třeba zachránit kradenou elektroniku, mohla být Natálka spálená míň.

4. Kolik asi zaplatila celá famílie na sociálním, zdravotním a daních? Troufám si tvrdit, že ani korunu. Operace Natálky nebyla žádná láce a tvrdím, že kdyby se tohle stalo mé dceři, jednak by se to nepropíralo v masmédiích a druhak by takovou péči nedostala. To je docela píčou ke zdi na to, že státu sypu docela slušnej bakšiš co měsíc.

5. Kudrik dostal od prezidenta milost, za vybraný penízky z veřejný zbírky si v klidu žijou, poplatili dluhy a Natálka bude ještě cca 10 let zdrojem peněz pro jejich rodinu. Kdyby tu holku neměli, museli by si ji vymyslet.

6. SOUHLASÍM s výší trestu pro ty kokoty - jednou někam házíš láhev s benzínem, musíš si uvědomit co tě čeká. ale NECHÁPU, proč je pokus o vraždu klasifikován takto a znásilnění + vražda deviantním pedofilem, nebo cigánem na 5 let...
Alča z IP 85.71.187.*** | 5.11.2010 12:13
Souhlasím s Tebou, jen nevím, kde jsi došel k bodu 3, co se zachraňovalo dřív, jestli dítě, nebo elektronika.

Jinak se mi článek Clarice líbí, téma je hodně diskutované všude.
sysel z IP 151.88.22.*** | 5.11.2010 12:43
Došel jsem k tomu tak, že oba vzali nohy na ramena, každej do ruky něco, na čem jim nejvíc záleželo a čáru před barák. To že jim vevnitř hoří dcera si frajerka uvědomila až venku...
Clarice | 5.11.2010 14:01
Děkuji za hezké komentáře a zajímavé názory tady hlavně u Sysla smile
Jinak bych chtěla podotknou, že se nejedná o můj blog, ani o můj deníček, tudíž když píši článek, zaměřuji se na fakta a zamyšlení pro vás, ne pro sebe. Osobně si myslím, že mé názory jsou v tomto článku nepatřičné, ale pokud na nich trváš, mohu ti tedy popsat můj pohled na věc.
hand z IP 193.179.175.*** | 5.11.2010 16:05
cau,chtel bych se zeptat,kdyz si vypisovala jenom "fakta", kolik ti je roku? prectel jsem akorat prni 2 vety pod h1 nadpisy, zbytek jsem si domyslel.
jirka z IP 90.179.129.*** | 5.11.2010 14:29
mám na to svůj názor...ale jinak článek dobrej...smile
sdadas z IP 78.110.211.*** | 6.11.2010 12:59
libi se mi...smile
meloku z IP 93.153.16.*** | 6.11.2010 13:09
článek pěknej smile Co se týče "dvojího metru", nezbývá mi nic jiného, než souhlasit, nejdůležitější je asi rasový podtext útoku, proto je trest tak vysoký a myslím, že je to i v pořádku, jen mě asi nic nezbaví dojmu, že kdyby romové udělali to samé " bílím", obvinili by je maximálně z obecného ohrožení, možná ublížení na zdraví a za to by nikdy nedostali tak vysoký trest a kdyby náhodou jo, hned by začali křičet, jakej je to všechno rasismus... a trest by jim snížili, protože jinak by nás celá EU měla za " rasisty "....
Clarice | 7.11.2010 16:25
Nezbývá než znovu poděkovat, za povzbudivé a hezké komentáře. Meloune určitě zajímavý a dost realistický názor. Co se týče mého věku, nemám nejmenší důvod sdělovat ti své důvěrné informace.
Spike z IP 213.220.240.*** | 7.11.2010 18:19
hmmm , velice pěnký článek smile .... zaujal mě smile  umíš psát .
GAMER xD z IP 62.177.97.*** | 7.11.2010 21:07
Pěkný článek smile ;)
persik z IP 87.249.133.*** | 7.11.2010 21:11
Naprostej souhlas =P
:)))) z IP 109.224.88.*** | 7.11.2010 21:21
smile Naprostou stimhle souhlasím smile
Jan z IP 158.194.198.*** | 7.11.2010 22:58
Njn, bohužel svět je plný zlých věcí. Jinak což se autora týčem tak  docela dobře napsané. Snad to někam dotáhneš ;) , v každém případě... jen tak dál a možná se dostaneš o na Novinky smile ,budu držet palce smile
Dee z IP 79.98.72.*** | 8.11.2010 10:37
Co to vykladas za sracky, jaky zrudny cin boze muj? Ty cikani zasrany zili v dome, kterej jim vubec nepatril, proste se vloupali do prazdnyho domu a tam si zili, tak jakejpak zrudnej cin doprdele? Chtel bych te videt kdyby ty si mela nakej dum a nejaci zasrany cikani ti ho zacali obyvat..... ten dum byl prazdny!
Squad_leader z IP 217.112.165.*** | 8.11.2010 12:53
Claricie - není to ta nová Radovanova roštěnka?smile
Clarice | 8.11.2010 15:41
Děkuji moc vážím si hezkých slov a určitě mě váš názor zajímá smile
Dee: Takže ti přijde v pohodě je podpálit? To je podle tebe OK? Že dělají něco nezákonného je jedna věc, ale od toho je soudní moc, aby se to řešilo, vzít moc do vlastních rukou a takto může jen... Rasismus a Xenofobie je slabost a vada charakteru. Tím neříkám, že jsem spokojená s tím, jak to v naší republice vypadá, ale tímto se nic nevyřeší a nespraví.

SQUAD Nebyla jsem, nejsem a nebudu smile smile Ale chápu tvé spekulace.
hand z IP 193.179.175.*** | 8.11.2010 23:29
uz jsem v polospanku ,ale musim reagovat, jasne klidne nepis svuj vek, ;je to prisne tajne, jen by me zajimalo, v jake vekove skupine jsi ve svoji naivite,; k tomu co chu reagovat, ze rasismus a xenofobie je slabost a vada charakteru"??? smile promin, ale tomu jsem se s chuti zasmal, to si vzala kde? Rasismus a Xenofobie jsou city, ktere prameni z pudu sebezachovy, ma ji kazdy clovek v genech, v kazde rase se samozrejme projevi-uje jinak, jinak me je 22, ja se za svuj vek nestydim,.aspon jsem se dneska trochu pobavil , zdravim.
Jur0b z IP 91.148.11.*** | 14.11.2010 20:59
Nie, je to záporný energetický stav a ten vzniká nedostatkom určitej energie. Nedostatkom lásky, úcty a pod. Napr. ak sa niekomu rodičia dostatočne nevenovali, čiže nedostával dostatok lásky, vznikla v ňom nenávisť, ktorá sa musela nejako vyjadriť a človek len hľadal kde ju vyjadri. Keď si našiel svoj objekt, tak si ju začal prejavovať a bol presvädčený, že robí správne. Žiadne fakty ho nepresvädčia o opaku.
Hannibal Lecter, M.D. z IP 62.141.0.*** | 8.11.2010 16:44
... co k tomu to dodat?Jehňátka již mlčí?
Clarice | 8.11.2010 17:30
Co k tomu říci? Myslím, že každý má své jehňátka, která se občas ozvou. smile
Hannibal Lecter, M.D. z IP 62.141.0.*** | 9.11.2010 12:21
Ano, jiste... nekdo je necha plakat a jiny je umlci.Nozem.
Clarice | 9.11.2010 17:32
Tak agresivní nejsem, ale řekla bych, že se dovedu s problémy vypořádat, alespoň jsem nebyla ve vězení, jako tady někdo smile
Hannibal Lecter, M.D. z IP 62.141.0.*** | 10.11.2010 09:38
Kazdy zije ve vezeni.Ve vezeni svych myslenek a konvenci. A je jen na velikosti ducha kazdeho, jak je to vezeni velike.U nekoho je to mala cela, u nekoho cely svet.JInak jestli je to narazka na dobrotiveho Dr.Lectera, jen bych poznamenal ze nebyl ve vezeni ale v nemocnici... a aktualne v nem jiz neni, Clarice.Ale to sama vite nejlepe.
Clarice | 10.11.2010 15:01
Dear Lecter M.D
Dle mého názoru, byl Doktor ve vězení pro duševně choré, ano něco mezi ústavem a vězením. Kde je vám konec nyní, to bohužel netuším smile
Mimochodem vaše úvaha nad vězením je velice hezká, no jak jinak...
Ale nebyl jste to právě vy, kdo řekl, že člověk se nedá redukovat na soubor vlivů? A vymezení tohoto vězení mi trochu redukci připomíná, ale určitě dychtíte mě poučit, takže z čeho je toto vězení utvářeno? Quid pro que? Z naší minulosti a zkušeností? Z naší společnosti a našeho procesu socializace? Z našeho podvědomí?
Prosím neodbývejte to svou frází, že naše minulost je jen odvrácené zrcadlo naší duše. Tady to tak lehké není, jelikož takový člověk s podmětovou deprivací mívá své vězení největší, byť ho třeba neovládá...
Velice se těším na Vaši odpověď
Clarice
sysel z IP 151.88.22.*** | 15.11.2010 07:36
Clarice, Quid pro quo
Clarice | 15.11.2010 14:33
Okey Dokey
Rina z IP 81.90.175.*** | 8.11.2010 18:34
Nejlíp je případ použití dvojího metru vidět na kauzách Vítkov x Patrik. Natálii jsme měli na talíři denně, a co Patrik? Média radši dělala tutli tutli, aby nikdo nevěděl, protože jinak by cigáni zase začli brečet, že bílí jsou rasisti. A běda ti, když řekneš, že Patrikův případ je jako Vítkov naruby, to jseš hned extrémista. ... Kdypak asi budou Romové vybírat na Patrika peníze, tak jako my je vybírali na Natálku?
Kubec z IP 95.102.170.*** | 8.11.2010 18:53
Fakt good lubi sa mi to.. a čo sa tyka tych romov, nie som žiadny rasista, ale to čo oni už dokazuju je fakt moc.. na Slovensku v Luniku9 sa romovia čuduju prečo im vipli elektrinu a plyn.. nič neplatili byvaju tam v podstate zadarmo a ešte si začnu sťažovať že im niečo vipnu, keď to neplatia.. smilesmile
Knedlik z IP 88.103.18.*** | 8.11.2010 20:23
Opravdu výborný článek!
V textu nechybí úvaha, tedy zamyšlení se nad problematikou a následně správně položená otázka. Např. : A položme si také otázku...strach z většího a přísnějšího trestu?
Autor také stahuje do článku čtenáře a to položením několika otázek v závěru textu.
Musím nesouhlasit s názorem, že je to článek prvního stupně!!!
Text psaný tak,aby vyhovoval i těm čtenářům, jež mají problém s pochopením textu, tzn.že text je ZCELA srozumitelný i pro laiky !
Zachyceno nejpodstatnější a problematika vysvětlena na výbornou!
Pokud bych měla něco vytknout, bude to jen několik negativních komentářu ( k textu ! ), jež jsou očividně posouzené z neprofesionálního hlediska a zcela nepromyšlené !
Hodnotím jak jinak, než na výbornou.
panda z IP 109.152.167.*** | 9.11.2010 00:08
Bože, to sou ale kecy, kolik ti prosimte je??? Nerikam, ze sem kdovijaka spisovatelka, ale tohle...ty se hodlas zivit psanim??
napriklad , jak sis polozila tu otazku :A položme si také otázku, zabrání duševně chorému člověku ukojit svou úchylku strach z většího a přísnějšího trestu?
Muzu se zeptat, kde jsi na ni odpovedela?
To je fakt uroven zakladni skoly... klast otazky umi kazdej
trenuj
Smity z IP 213.211.39.*** | 9.11.2010 07:27
Když už chceš kritizovat, tak aspoň nepiš blbosti smile Už na základní škole každý ví, že úvahy obsahují řečnické otázky, na které nikdo nečeká odpověď. Je vidět že ti ta základka moc nešla smile
Clarice | 9.11.2010 17:30
Děkuji moc, že jsi se mě zastal smile Jinak máš samozřejmě pravdu.
panda z IP 86.161.46.*** | 9.11.2010 09:57
"V dnešním článku bych se chtěla podívat na případ žhářů z Vítkova, dále popsat problematiku trestu smrti a vůbec vykonávání soudní moci na našem území. A závěrem drobné zamyšlení nad zločiny a zločinci všeobecně."
no comment, článek si představuju jinak. Třeba že se z něj něco dozvim nebo tak...o úvaze tu nic nepadlo.
Clarice | 9.11.2010 17:37
Díky vám za krásné komentáře, třeba od knedlíčka, které zahřáli u srdce smile

Samozřejmě děkuji i za konstruktivní kritiku, ze které se určitě vezmu příklad, to slibuji.

Ovšem vám, co máte s odpuštěním plnou hubu keců smile A chcete jen bezpředmětně kritizovat...
1, Pokud se nemýlím jedná se zde o blog, ne o informační server. Promiň, ale jestli hledáš informace na blogu, je mi tě líto.

2. Článek je mé dílo, je jasné, že nesedne každému, ale to že se nejedná o zprávu, ale spojení drobné úvahy, pohledu do historie a pár faktům z aktuálního případu, z něj nedělá nekvalitní, jen proto, že jste očekávali něco jiného smile

Ale i vám se v článku dalším pokusím vyhovět a sepsat něco dle vašich představ.

3. To že pokládám řečnické otázky má zcela jasný důvod, nejedná se o můj blog, tak proč mám sdělovat svůj názor? Mimo to, kdo není blbý pochopí ze stylu článku a zabarvení věc, jaký názor vlastně mám, ale pokud po tom tak toužíte, můžu vám sem dávat můj tajný deníček, který si píšu každý večer.... (pro méně chápevé, se jedná o ironii)
wasza z IP 83.240.68.*** | 9.11.2010 20:17
Ten článek je špatnej a na úrovni základky z následujících důvodů:
1. Kde je popsána (!) problematika trestu smrti, nebo dokonce vykonávání soudní moci na našem území? Kde se zamýšlíte nad zločiny a zločinci, kde je váš pohled na věc? Slibujete něco co v článku není.
2. Článek je VELMI naivní, povrchní a v zásadě zbytečný.
3. Do části "fakta o případu" nepatří autorčiny spekulace na téma míry trestní odpovědnosti a diskuse o ní, to nejsou fakta.
4. Část "trest smrti" se skládá z 3 odstavců, z nichž se poze jeden trestem smrti zabývá.
5. Kde autorka přišla na to, že počet zločinců a zvrhlíků stoupá?
6. "Dalším velkým problémem je podle mě dvojí metr." co to je za nesmyslnou větu?
7. V čem vy, jako občanka, spatřujete horší životní podmínky?
8. Autorkou zmíněné knihy by mohla uvádět i s autorem.
Wydlak z IP 62.141.0.*** | 10.11.2010 09:44
A ja jen doplnim kolegu nahore-nebylo by od veci si precist nejakou odbornejsi vec nez beletrii (jakkoliv je Orwellovo dilo dle meho genialni).Penologie i kriminologie jsou u nas na celkem dobre urovni.
Clarice | 10.11.2010 14:43
Souhlasím s vámi, příště si dám více záležet smile
dsffff ffff z IP 212.96.172.*** | 10.11.2010 16:04
no trest uplne hroznej a proc protoze to byli cigani dyby tohle udelali cigani normlanim belochum tak ti cigani dostanou tak 5 let jestli by se tim vubec policije zabyvala takze tady je to ted horsi nez za komunismu
Clarice | 13.11.2010 17:32
Zajímavá úvaha smile
I když nevím, ta levice...
Jirka z IP 89.103.95.*** | 22.11.2010 23:48
Nemyslím si že by zločin obecně vznikal tak, že se v člověku něco hromadí až džbánek praskne a ze slušného člověka se stane zločinec. Stejně tak si nemyslím, že by bylo páchání trestných činů obecně důsledkem zloby nebo závisti.

V drtivé většině je to o životním stylu. O neochotě nebo neschopnosti pachatele respektovat pravidla a o vztahu pachatele k lidem - nevadí mu že jiné lidi svou trestnou činností poškozuje, je mu to jedno. Důležité pro něho je aby on sám získal prospěch díky zločinu a následky neřeší, jsou pro něho nepodstatné. Toto vše se týká osobnostních předpokladů k páchání trestné činnosti. Osobností předpoklady se tvoří zejména prostředím ve kterém jedinec vyrůstá a žije (rodina, výchova, kamarádi, autority, ...).  Taky se říká, že si člověk může částečně přinést do života předpoklady k páchání trestné činnosti v genetické výbavě.

Dále trest smrti - statistiky ukázaly, že si trest smrti nemůže dělat ambice na to, že by se díky jeho existenci snížil počet nejtěžších a nejbrutálnějších trestných činů a to z jednoho prostého důvodu - pachatel si v době páchání trestného činu nepřipouští, že by mohl být vůbec dopaden, takže je pro něho z jeho pohledu tvrdé potrestání nereálné, nepřipouští si ho, v danou chvíli leží mimo jeho obzor.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a jedenáct