Trest smrti : ANO či NE?

Napsal Andysek.bloger.cz (») 15. 3. 2009 v kategorii o lidech, trendy, přečteno: 5441×

Ltn-max-6111

Trest smrti neboli nejvyšší trest, či také absolutní trest je trest, který předpokládá usmrcení (neboli popravu) odsouzeného člověka za trestný čin, za který je dle platného trestního práva možné tento trest uložit (v dřívějších dobách byly takovéto trestné činy nazývány hrdelními zločiny).V posledních desetiletích byl trest smrti zrušen ve většině evropských a jihoamerických států, mezi zeměmi, které ho i nadále praktikují, jsou mj. Spojené státy americké a Čína.

Dějiny trestu smrti v českých zemích:

-V Československu bylo po roce 1918 převzato trestní právo z Rakouska-Uherska, kde byl trest smrti zachován a uplatňován za poměrně malý počet trestných činů. Po roce 1920 bylo trest smrti možné uložit pouze při stanném právu nebo u doživotně odsouzeného, který opětovně spáchal trestný čin, pro nějž byl odsouzen. V letech 1918 až 1933 bylo popraveno devět lidí. Po roce 1934 byl trest smrti zachován, využívaly se ale spíše jiné tresty: těžší tresty žaláře a doživotí.Během let 1939 až 1945 byl trest smrti často využíván (jen na pankrácké gilotině přes 1000 popravených). Během let 1946 až 1949 byl trest smrti udělován hojně, především podle tzv. retribučních dekretů.

-V poválečných letech se používaly různé metody popravy, od roku 1949 bylo provedení popravy omezeno jen na oběšení (při výjimečném stavu zastřelení). Trest smrti podle zákona nemohl být uložen těhotné ženě a člověku, kterému v době spáchání zločinu nebylo 18 let. Trest smrti byl ukládán v případě, že již nebyla naděje, že by uvěznění do 15 let přineslo nápravu.Trest smrti byl také ukládán v případě, že bylo potřeba ochránit společnost. Poprava mohla proběhnout jen po prošetření případu. Nejvyšším soudem ČSSR, po jeho schválení rozsudku a po zamítnutí všech žádostí o milost. U popravy musel být přítomen předseda trestního senátu, prokurátor, ředitel věznice a lékař.

-V roce 1978 podepsalo 350 lidí petic žádající zrušení trestu smrti s názvem "Trest smrti je jedna z nejtemnějších skvrn na tváři našeho věku."Petice byla zaslána Federálnímu shromáždění a byla podepsána mnohými známými osobnostmi (např. Václav Havel, Karel Kyncl, Jaroslav Seifert a další).Po roce 1990 byl trest smrti zrušen. Poslední poprava na území Česka byla vykonána 2. února 1989 a na území Slovenska 8. června 1989.
Za dobu trvání Československa bylo k trestu smrti odsouzeno 1217 lidí .

Způsoby popravy:

* Garota
* Smrtící injekce
* Plynová komora
* Elektrické křeslo
* Zastřelení popravčí četou
* Oběšení
* Setnutí hlavy (gilotina)
* Zardoušení 

 Elektrickekreslo

 

Existuje mnoho dalších způsobů trestu smrti. Obvykle se jedná o historické způsoby: ukřižování, ukamenování, estrapáda, rozdupání slonem, upálení, stětí mečem, lámání kolem a mnohé další. Některé z těchto historických způsobů jsou ale stále v některých zemích uplatňovány (např. ukamenování v Íránu, stětí mečem v Saúdské Arábii).

Plynova-komora

ANO či NE? 

To je otázka, která se klade čím dál,tím více častěji.Když vidím v televizi lidi jako Antonína Nováka, který znásilnil a zabil teprve devítiletého Jakuba Šimánka tak je mi zle. Nebo Vladimíra Bayera, který byl už dříve odsouzen za brutální vraždu důchodce za motivem loupeže.Dostal jen 7 let ,ale naše úžasná justice za dobré chování ho propustila o dva roky dříve. Nakonec tahle zrůda zabila obzvlášť surovým a trýznivým způsobem svoji sedmiletou neteř.

U nás takových zrůd je mnoho a dokonce některé běhají na svobodě,možná bydlí u vás vedle v bytě nebo jen s nimi jezdíte v autobuse.Oba dostali doživotí,ale je to opravdu dostačující za to co udělali? Budou si za naše peníze žít v cele,dívat se na televizi,atd.?

Nejsem pro trest smrti, ale když vidím tohle, že někdo už byl odsouzený a oni ho pustí na svobodu po 5 letech, za to že vzal život.....Představa, že moje dítě trpělo jako ta malá holčička nebo ten chlapeček, tak chci víc než jen doživotí,chci smrt těmhle bestiím co mučily ty děti!!!Jen si představte co  se těm dětem asi honilo hlavou.... Neznaly zlo, nechápaly co se jim děje a proč....

V roce 1990 byl u nás trest smrti zrušen. Vím,že mnoho lidí bylo díky komunismu odsouzeno neprávem k trestu smrti,ale myslím si že v dnešní době se to nemůže už stát. Ano, je to nezvratné někomu vzít život a máme na to vůbec právo? Ale jaké oni měli právo vzít takhle mladý život? Dnešní věda díky DNA je velice přesná a u těhle vražd je to jasné, kriminalisté znají do detailů co se stalo a mají přiznání vyníka tak proč ho nepověsit? Neposlat ho do plynové komory? Co by jste vy dělali kdyby jste byli soudci?

Facebook Twitter Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Aligator z IP 90.177.165.*** | 15.3.2009 16:23
Pro těžké vrahy a pedofily v případech bez nejasností trest smrti jednoznačně ANO.
nava z IP 83.240.26.*** | 15.3.2009 20:19
Velmi mě pobavila otázka "co by jste dělali, kdyby jste byli soudci?". Proboha, soudce může soudit jen podle platných zákonůsmile Jinak moc doporučuji článek Relexu o trestech smrti, zejména rozhovor s genetikem, který mluví o ne zcela spolehlivém prokazování viny pomocí  DNA stop. S trestem smrti jinak souhlasím,  jen je tu otázka 100% dokázání viny. Zabít neprávem byť jediného člověka...
BAC z IP 89.102.186.*** | 15.3.2009 21:02
No, andysku, to ses zase vyznamenala smile
Snůška blábolů jak má bejt, hlavně ta názorová část. Ta citovaná by ještě šla. Takže tolik k článku.

Já osobně jsem samozřejmě proti trestu smrti. Stát se nesmí chovat podle principu "oko za oko". Proti absolutnímu trestu se už nikdo neodvolá, navíc je třeba doživotní vězení drsnějším trestem. Já vím, že "lid" je obvykle pro, jenomže je třeba si uvědomit, že ten samý "lid" taky například z většiny podporuje sociální demokracii. A někomu takovému byste svěřili lidský život?
Majorocelot.bloger.cz | 16.3.2009 08:41
V našem případě se to lehceřekne...ale když si člověk představí, že ti někdo vyvraždí rodinu...co uděláš?

S tou ČSSD souhlasím, ale jsem pro trest srmti. Když zabiješ člověka, zhusta tím zničíš více životů, než ten jeden. Takže je trest, že tě někam zavřou a do konce života tě budou živit všichni okolo? Podle mě ne...
Baru z IP 89.102.131.*** | 6.6.2010 22:53
Já si nemyslím že sedět ve vězení je horší trest, než trest smrti. Vždyť v dnešní době mají pachatelé ve vězení naprostý komfort. Můžou volat, mají tam dokonce i televize a navíc dostanou i jídlou. Prostě all inclusive. Proč by jinak např. bezdomovci na zimu schválně něco ukradli, aby šli do vězení, kde mají zajištěno všechno jídlo a čistou?
Lúmenn z IP 90.177.251.*** | 16.3.2009 11:06
Je lehké říct, že trest smrti ano. Pak ale někdo z vaší rodiny nebo vy sami budete neprávem odsouzeni za něco, co jste neudělali a má následovat poprava. A názor se náhle otáčí o 180 stupňů... Já osobně jsem nejen pro trest smrti, ale i pro tvrdší tresty za krádež (useknutí prstu, recidiva - useknutí ruky v zápěstí, opět krade - useknutí ruky v lokti), za znásilnění (kastrace) nebo za podvody (vypálení cejchu na viditelné místo, třeba hřbet ruky). Ovšem je důležité, aby případ byl (zejména v případě trestu smrti) co nejjasnější, aby nevinní nebyli odsuzováni za vinu někoho jiného.
Jinak k článku - je dost nevyzrálý, zajímal by mě věk autorky. Když si ale tuto nevyzrálost odmyslím, tak se dá i vcelku číst.
cedric bixler z IP 194.213.41.*** | 16.3.2009 13:29
středověk bych nevracel. justice není neomylná a pak se s cejchem za podvody může ocitnout kdokoliv a nikoho za pár let nebude zajímat to, že šlo o justiční omyl.
Jirka z IP 88.102.10.*** | 1.6.2009 01:17
kčemu by byl cejch na ruce u podvodníka a trojnásobného zloděje, který by ty ruce už nemělsmile Jedině na čelo. Jinak jsem pro trest smrti, pokud bude případ stoprocentní a vše prokázané. Pokud by existovaly jakékoliv nejasnosti, tak s odkladem.
Anonym z IP 90.183.251.*** | 26.3.2009 20:09
jednoznačně ANOsmile
Biřic z IP 147.251.212.*** | 26.3.2009 23:12
Trest smrti jednoznačně NE, protože je nevratný. Ale souhlasil bych se zavedením fyzických trestů na lehčí delikty - např. veřejné bičování pro dobytek jezdící po městě přes 100 km/h, neposkytnutí první pomoci nebo třeba drobné krádeže.
Zuzankaa z IP 89.103.123.*** | 1.4.2009 19:40
žádnej trest smrti smile je to krawina se ti trestaní ulejou z trestu wlastně ..smrt je krátká a lehká.. smile
Stano z IP 87.197.112.*** | 11.5.2010 15:08
Tak si kŕm všetkých pedofilov a vrahov sveta po celý ich zbytok života zo svojho, moja milá, ja som ZA tres´t smrti.
david z IP 85.70.157.*** | 12.8.2009 22:48
Trest smrti Ne.Jak tvrdí Zuzankaa,bylo by to vysvobození.Spíš bych navrhoval  aby ve vězení od rána do večera jenom pracoval težké práce a byl mučen.Sám by si pak přál umřít,ale měl by smůlu.A nějakou televizi jen za odměnu.Zloději by zase mohli býti na veřejnosti bičováni.Překročení rychlosti ve městě přes 100km/h je horší než krádež,neboť je to ohrožení života.Kromě bičování ještě natahování na žebřík,pálení ohněm na záda a samozřejmě na určitou dobu sebrat řidičák.Za fašismus nebo nacismus apod.bych zase nandal ohlávku.
paľo z IP 62.245.115.*** | 1.8.2010 10:45
Nemyslím si, že to je ta správná forma trestu. Bitím, byť i spravedlivým, je člověk ponižován a málokdo má takovou inteligenci aby se stímto ponížením vypořádal a polepšil se. Mnohem častěji se ponižovaná osoba vzepře a ublíží mnohem víc a potom je už její odstranění nevyhnutelné. Prostě komu nestačí dobré slovo nemá ve společnosti místo.
:-)))) z IP 85.160.69.*** | 28.9.2011 11:49
Natahování na hřebík a pálení ohněm za 100km/h?????!!  Představ si, jak by náš národ dopadl. Nebyli by jsme stát, ale jatka. Ale osobně pro trest smrti, za předpokladu, že je vina 100% a půjde o těžký zločin - ANOsmile
paľo z IP 62.245.115.*** | 1.8.2010 10:37
Jsem jednoznačně pro trest smrti za takový čin, který spáchá člověk, který věděl co dělá, připravil si jej a poškodil tím bezohledně jiné lidi. Vina musí být jasně prokázána. Ale pozor, popravil bych i ty, kteří svůj čin po propuštění z vězení znovu a znovu opakují. To jsou lidi pro společnost zcela postradatelní a já je nehodlám leta živit. Počítám do toho i zloděje a násilníky, prostě každého, před kým mají jiné osoby strach z ublížení. Stejně tak ty, kteří porušují opakovaně zákaz řízení i po trestu vězení a při tom stále řídí v opilosti. Takových zmetků se musíme zbavit. Je rozdíl, jestli někdo někomu vážně ublížil proto, že špatně vyhodnotil situaci, protože ten se zpravidla poučí, oproti takovému, co na všechno kašle a dělá jenom problémy. To není středověk, to je odstranění vředu.
kokot z IP 91.148.6.*** | 28.12.2010 17:42
trest smrti je absolutna blbost nemame pravo zabijat


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel tři a osm